Op 16 december 2020 heeft het Ministerie van Sociale zaken en Werkgelegenheid het wetsvoorstel Wet toekomst pensioenen online gezet. Op basis van het wetsvoorstel is de uiterlijke datum voor herziening 1 januari 2026. Dit is niet alleen van toepassing voor bestaande premieovereenkomsten (beschikbare premieregeling) maar ook voor uitkeringsovereenkomsten (middelloonregelingen).

Het meest voor de hand liggende moment van aanpassing van een premieovereenkomst is de einddatum van de uitvoeringsovereenkomst. Voor de meeste werkgevers zal dat een datum zijn tussen 1 januari 2022 en 1 januari 2026. Op dat moment zijn er drie opties:

  1. De huidige regeling verlengen.
    Werknemers die indienst komen vóór 01-01-2026 mogen dan blijven deelnemen aan de huidige premieovereenkomst. Ook als het een overeenkomst is met een leeftijdsafhankelijke (stijgende) premie. Voor deze werknemers blijft de stijgende premie van toepassing tot ze uitdienst treden of met pensioen gaan. Met ingang van 1 januari 2026 moet er een tweede premieovereenkomst worden gesloten met een leeftijdsonafhankelijke (gelijkblijvende) premie. Werknemers die na 01-01-2026 indienst treden moeten gaan deelnemen aan deze nieuwe overeenkomst.
  2. Vanaf de einddatum van de uitvoeringsovereenkomst een tweede premieovereenkomst sluiten.
    Werknemers die vóór deze datum indienst zijn getreden kunnen blijven deelnemen aan de huidige regeling met een stijgende premie. Werknemers die na de ingangsdatum van de nieuwe regeling starten, moeten deelnemen aan de nieuwe overeenkomst met de gelijkblijvende premie.
  3. Vanaf de einddatum van de uitvoeringsovereenkomst een nieuwe premieovereenkomst met een gelijkblijvende premie sluiten. Alle werknemers gaan dan vanaf dat moment deelnemen aan deze nieuwe overeenkomst.

Snel contact opnemen?
Bel 088 273 32 00

Ik kan een berekening maken van zowel de te verwachten kosten als de verwachte uitkeringen. Daarbij kan ook rekening worden gehouden met de verwachte ontwikkeling in het personeelsbestand.

Hoe bepaal je het premiepercentage?

Als het moment van aanpassing bekend is komt, denk ik, de belangrijkste vraag: welke premiepercentage wordt gebruikt in de nieuwe overeenkomst? Het kiezen van het best passende percentage is niet zo makkelijk. Hoe zorg je er als werkgever voor dat werknemers in de nieuwe overeenkomst een, naar verwachting, zelfde pensioenuitkering ontvangen zonder dat de kosten enorm stijgen.

Wij rekenen het uit!

Gelukkig kan ik hierbij helpen. Ik kan een berekening maken van zowel de te verwachten kosten als de verwachte uitkeringen. Daarbij kan ook rekening worden gehouden met de verwachte ontwikkeling in het personeelsbestand. Deze berekeningen kunnen worden gebruikt ter onderbouwing van het nieuwe premiepercentage bij het overleg met de OR bij een keuze voor optie 1 of 2, maar ook bij het informeren van de individuele werknemers over de wijziging van de pensioenregeling als wordt gekozen voor optie 3.

Aanpassing nabestaandenpensioen

In het wetsvoorstel wordt ook een standaardisering van het nabestaandenpensioen verwerkt. De hoogte van de dekking voor het partner- en wezenpensioen wordt een percentage van het pensioengevend salaris. Dus niet meer afhankelijk van het aantal dienstjaren en zonder rekening te houden met een franchise.

Wordt gekozen voor optie 1 of 2, dan ligt het voor de hand de standaardisering voor de huidige regeling door te voeren op de einddatum van de huidige uitvoeringsovereenkomst.

Zes stappen naar een passende pensioenregeling

Eén op de tien werknemers bouwt geen aanvullend pensioen op bovenop de AOW. Om te voorkomen dat deze mensen er na hun pensionering financieel flink op achteruit gaan, is geenpensioen.nl gelanceerd door de SER. Met de presentatie van een stappenplan voor werkgevers, willen ze de totstandkoming van een pensioenregeling bevorderen en vereenvoudigen voor werkgevers.
Eigenrisicodrager

Voor welke inkomensregelingen kan ik eigenrisicodrager worden?

Het UWV begeleidt uw (ex-)werknemer als hij in de Ziektewet of in de WIA terecht komt. Het UWV keert ook de uitkering uit aan deze (ex-)werknemer. Als (ex-)werkgever betaalt u hierdoor voor een periode van maximaal 10 jaar een hogere premie aan het UWV. Als werkgever heeft u geen invloed op deze kosten. Wilt u zelf de regie, dan biedt de overheid u de mogelijkheid om eigenrisicodrager te worden. U kunt eigenrisicodrager worden voor de Ziektewet en/of de WGA.
vraag tijdig ziektewet uitkering met no risk polis

No risk polis: vraag tijdig de ziektewet uitkering aan

Bij een ziekmelding van een medewerker met een no-riskpolis, wordt de Ziektewet uitkering vaak niet geclaimd bij het UWV door de werkgever. Vaak is bij de werkgever en werknemer niet bekend dat er gebruik gemaakt kan worden van deze regeling. Werkgevers lopen hierdoor geld mis. Nu kan de claim achteraf alsnog worden ingediend, maar hier gaat mogelijk iets in wijzigen.

Arbo

Verzuim gaat over mensen die ziek zijn. Voor u als werkgever gaat het verder dan dat. Wij helpen u bij het vinden van een goede balans tussen mens en organisatie in de aanpak van ziekteverzuim, met zicht op de wettelijke kaders.

Inkomen

U waarborgt de continuïteit van uw organisatie. Ook uw medewerkers verdienen bescherming tegen onverwachte inkomensverliezen door arbeidsongeschiktheid. Wij bieden onafhankelijk advies over inkomensverzekeringen.

Risk

Verandering is er altijd en overal, net zoals risico’s die impact hebben op uw bedrijfscontinuïteit en uw medewerkers. Als werkgever bent u zich hiervan bewust. Veranderingen brengen nieuwe uitdagingen en kansen, maar hieraan zijn ook risico’s verbonden.

Zorg

Wij begrijpen dat de keuze van uw medewerkers voor een goede zorgverzekering ook voor u van belang is. Een collectieve zorgverzekering en onze persoonlijke ondersteuning voor uw medewerkers biedt uitkomst.

Financieel inzicht

U wilt financieel fitte medewerkers. Wij helpen door persoonlijke begeleiding waarin we letterlijk laten zien hoe bestaande regelingen werken en vooral hoe de medewerker daar zelf invloed op uit kan oefenen.