Zijn de collectieve inkomensverzekeringen nog up-to-date binnen uw bedrijf?
U zet als werkgever uw medeweker op één. Daarom heeft u goede verzekerde arbeidsvoorwaarden voor uw medewerkers afgesloten. Zoals een collectieve WGA-hiaat en WIA-excedentverzekering, een collectieve ongevallenverzekering en een collectieve ziektekostenregeling.
Deze verzekeringen heeft u jaren geleden afgesloten. Op dat moment waren ze voor de organisatie het beste product in de markt. De werknemers zijn destijds geïnformeerd over de regelingen van de WIA-verzekering. En iedere nieuwe medewerker krijgt een link naar het personeelshandboek waarin de regelingen zijn uitgelegd. Sindsdien is er niet meer naar de verzekeringen omgekeken, want het loopt.
Bovenstaande situatie trof ik aan tijdens mijn bezoek aan een werkgever. Deze werkgever had mij uitgenodigd om eens naar zijn verzekeringen te kijken. Wisselingen van contactpersonen, slechte bereikbaarheid, lange verwerkingstermijnen en hoge kosten waren voor deze werkgever redenen om op zoek te gaan naar een nieuwe adviseur.
Waar let ik op als inkomensadviseur?
Na een prettige persoonlijke kennismaking kiest de werkgever voor onze scan om de inkomensverzekeringen tegen het licht te houden. Ik ontvang alle relevante documenten en gegevens en ga aan de slag. Ik zie o.a. het volgende:
- De collectieve WIA-verzekeringen hebben een eindleeftijd van 67 jaar.
- De verzekerde loonsom wijkt af van wat we zouden verwachten.
- Het premiepercentage van de collectieve WIA-verzekeringen lijkt ons aan de hoge kant.
- De collectieve ongevallenverzekering heeft een beperkte dekking tegen een hoge premie.
- Bijna alle medewerkers nemen deel aan de collectieve zorgverzekering.