Op 16 december 2020 heeft het Ministerie van Sociale zaken en Werkgelegenheid het wetsvoorstel Wet toekomst pensioenen online gezet. Op basis van het wetsvoorstel is de uiterlijke datum voor herziening 1 januari 2026. Dit is niet alleen van toepassing voor bestaande premieovereenkomsten (beschikbare premieregeling) maar ook voor uitkeringsovereenkomsten (middelloonregelingen).

Het meest voor de hand liggende moment van aanpassing van een premieovereenkomst is de einddatum van de uitvoeringsovereenkomst. Voor de meeste werkgevers zal dat een datum zijn tussen 1 januari 2022 en 1 januari 2026. Op dat moment zijn er drie opties:

  1. De huidige regeling verlengen.
    Werknemers die indienst komen vóór 01-01-2026 mogen dan blijven deelnemen aan de huidige premieovereenkomst. Ook als het een overeenkomst is met een leeftijdsafhankelijke (stijgende) premie. Voor deze werknemers blijft de stijgende premie van toepassing tot ze uitdienst treden of met pensioen gaan. Met ingang van 1 januari 2026 moet er een tweede premieovereenkomst worden gesloten met een leeftijdsonafhankelijke (gelijkblijvende) premie. Werknemers die na 01-01-2026 indienst treden moeten gaan deelnemen aan deze nieuwe overeenkomst.
  2. Vanaf de einddatum van de uitvoeringsovereenkomst een tweede premieovereenkomst sluiten.
    Werknemers die vóór deze datum indienst zijn getreden kunnen blijven deelnemen aan de huidige regeling met een stijgende premie. Werknemers die na de ingangsdatum van de nieuwe regeling starten, moeten deelnemen aan de nieuwe overeenkomst met de gelijkblijvende premie.
  3. Vanaf de einddatum van de uitvoeringsovereenkomst een nieuwe premieovereenkomst met een gelijkblijvende premie sluiten. Alle werknemers gaan dan vanaf dat moment deelnemen aan deze nieuwe overeenkomst.

Snel contact opnemen?
Bel 088 273 32 00

Ik kan een berekening maken van zowel de te verwachten kosten als de verwachte uitkeringen. Daarbij kan ook rekening worden gehouden met de verwachte ontwikkeling in het personeelsbestand.

Hoe bepaal je het premiepercentage?

Als het moment van aanpassing bekend is komt, denk ik, de belangrijkste vraag: welke premiepercentage wordt gebruikt in de nieuwe overeenkomst? Het kiezen van het best passende percentage is niet zo makkelijk. Hoe zorg je er als werkgever voor dat werknemers in de nieuwe overeenkomst een, naar verwachting, zelfde pensioenuitkering ontvangen zonder dat de kosten enorm stijgen.

Wij rekenen het uit!

Gelukkig kan ik hierbij helpen. Ik kan een berekening maken van zowel de te verwachten kosten als de verwachte uitkeringen. Daarbij kan ook rekening worden gehouden met de verwachte ontwikkeling in het personeelsbestand. Deze berekeningen kunnen worden gebruikt ter onderbouwing van het nieuwe premiepercentage bij het overleg met de OR bij een keuze voor optie 1 of 2, maar ook bij het informeren van de individuele werknemers over de wijziging van de pensioenregeling als wordt gekozen voor optie 3.

Aanpassing nabestaandenpensioen

In het wetsvoorstel wordt ook een standaardisering van het nabestaandenpensioen verwerkt. De hoogte van de dekking voor het partner- en wezenpensioen wordt een percentage van het pensioengevend salaris. Dus niet meer afhankelijk van het aantal dienstjaren en zonder rekening te houden met een franchise.

Wordt gekozen voor optie 1 of 2, dan ligt het voor de hand de standaardisering voor de huidige regeling door te voeren op de einddatum van de huidige uitvoeringsovereenkomst.

Doorwerken na pensionering?

In de meeste arbeidsovereenkomsten is opgenomen dat de overeenkomst eindigt op de AOW-leeftijd. Wanneer een werknemer wil doorwerken na het bereiken van de AOW-leeftijd, zal er een nieuw arbeidscontract gesloten moeten worden. De werknemer is niet meer verzekerd voor werkloosheid en arbeidsongeschiktheid.
Inkomen verzuim

Neem geen risico. Breng de no-risk in kaart

Na 2 maanden dienstverband mag u uw medewerker vragen of hij/zij onder de no-risk polis valt. Voor medewerkers met een no-riskpolis kunt u bij ziekte uitkering aanvragen bij het UWV. Werkgevers zijn vaak niet op de hoogte en maken daardoor onnodig kosten bij verzuim.

Voordelen van een collectieve pensioenregeling

Sommige werkgevers kiezen ervoor om geen collectieve pensioenregeling af te sluiten. De praktijk leert ons dat lang niet iedere werknemer de kennis en zelfdiscipline heeft om zijn eigen pensioenvermogen te beheren. De overheid stimuleert een gezamenlijke pensioenregeling voor uw werknemers.

Arbo

Verzuim gaat over mensen die ziek zijn. Voor u als werkgever gaat het verder dan dat. Wij helpen u bij het vinden van een goede balans tussen mens en organisatie in de aanpak van ziekteverzuim, met zicht op de wettelijke kaders.

Inkomen

U waarborgt de continuïteit van uw organisatie. Ook uw medewerkers verdienen bescherming tegen onverwachte inkomensverliezen door arbeidsongeschiktheid. Wij bieden onafhankelijk advies over inkomensverzekeringen.

Risk

Verandering is er altijd en overal, net zoals risico’s die impact hebben op uw bedrijfscontinuïteit en uw medewerkers. Als werkgever bent u zich hiervan bewust. Veranderingen brengen nieuwe uitdagingen en kansen, maar hieraan zijn ook risico’s verbonden.

Zorg

Wij begrijpen dat de keuze van uw medewerkers voor een goede zorgverzekering ook voor u van belang is. Een collectieve zorgverzekering en onze persoonlijke ondersteuning voor uw medewerkers biedt uitkomst.

Financieel inzicht

U wilt financieel fitte medewerkers. Wij helpen door persoonlijke begeleiding waarin we letterlijk laten zien hoe bestaande regelingen werken en vooral hoe de medewerker daar zelf invloed op uit kan oefenen.